piatok 14. októbra 2016

Verbálna a neverbálna komunikácia - verbal and non-verbal communication - vebale und nonverbale Kommunikation

Verbálna a neverbálna komunikácia

Ak chceme vedieť čo je to verbálna a neverbálna komunikácia, musíme najprv vedieť, čo je to komunikácia ako taká.

Komunikácia - pojem pochádza z lat. slova communis - spoločný,  definuje sa toto slovo ako dorozumieť sa.

Komunikácia je súčasť každodenného života, prostredníctvom komunikácie sa dorozumievame, tvoríme citové väzby, ale načo vlastne slúži a čo to je?

Komunikácia a jej funkcie

Komunikácia - spoločná pôsobnosť (sociálna interakcia) pomocou ktorej sa vedome alebo nevedome odovzdávajú informácie každodenného života

Druhy komunikácie:
  1. Verbálna 
  2. Neverbálna
  3. Priama
  4. Nepriama


Funkcie komunikácie sú:
  1. Informačná funkcia -  poskytuje informácie jednotlivcom alebo skupinám na rozhodovanie a konanie
  2. Motivačná funkcia - motivuje jednotlivcov k splnení určitých cieľov
  3. Kontrolná funkcia - kontroluje činnosť jednotlivcov v skupine
  4. Emocionálna funkcia - vyjadruje spokojnosť a nespokojnosť jednotlivcov a skupín

Verbálna a neverbálna komunikácia

Verbálna komunikácia - (verbálna - slovná) sa uskutočňuje pomocou výrazových prostriedkov 

môže byť: 
  1. ústna -  rozhovor
  2. písomná - list, email atď.
Ako vzniká verbálna komunikácia?

Verbálna stránka komunikácie vznikla popri neverbálnej ako reakcia na potrebu pomenovať, presnejšie definovať, zlepšiť komunikáciu medzi jedincami, ktorá bola vyvolaná vývojom mozgu. V bežnej komunikácií medzi ľuďmi neexistuje bez spojenia s neverbálnou stránkou komunikácie, iba vo forme komunikácie medzi neživými predmetmi (napr. programátorský jazyk medzi počítačmi).

 Rozsah slovnej zásoby závisí od veku, vzdelania, temperamentu, pracovného zaradenia a pohlavia komunikantov. Výber slov a schopnosť komunikovať súvisí s témou rozhovoru, situáciou a tiež s vlastnosťami účastníkov rozhovoru. Komunikácia môže prebiehať ako dialóg(medzi 2 osobami), v malej sociálnej skupine(debaty, diskusie, porady…), k veľkej sociálnej skupine(rečnícky prejav) alebo ako samovrava(sám k sebe). Doplnkovými prostriedkami rečového prejavu sú intenzita, výška a sfarbenie hlasu, chyby, ale aj kvalita reči.













niečo podobné si môžete pozrieť v nasledujúcom videu


Neverbálna komunikácia -  zahŕňa všetky prejavy, ktoré sú neslovné

Neverbálna komunikácia buď potvrdzuje verbálny prejav, alebo mu protirečí. Dotvára atmosféru a náš osobný vzťah k obsahu textu, taktiež podáva informáciu o nás ako osobe. Správnym využitím našej schopnosti neverbálne komunikovať môžeme ovplyvniť prijatie, reakciu a účinok našej správy na prijímateľa. Ak sa naučíme správane odčítať informácie, ktoré nám neverbálne posiela recipient, môžeme na ne reagovať, a tak predísť problémom a zlému pochopeniu našej správy, či priamym reagovaním na povedaný text a priamo počas rozhovoru ho upraviť tak, aby splnil nami žiadaný účel (pri prečítaní nepochopenia z mimiky môžeme bližšie opísať problém, definovať slovo, či opraviť našu rečovú vadu ako zlá artikulácia a pod).

Neverbálna komunikácia sa prejavuje:
  1. Mimika - komunikácia s výrazmi tváre
  2. Haptika - komunikácia dotykom
  3. Posturika - komunikácia postojom
  4. Gestikulácia - komunikácia pomocou gest 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt gestáVýsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mimika

Úlohy na rozprávanie: 
  1. Aké poznáte mimiky, haptiky, posturiky a gestá?
Úlohy na písanie:
  1. Napíšte s akými problémami v rozhovoroch ste sa stretli?
Hry na verbálnu komunikáciu:


  •   Odkazy


Pomôcky: papiere A4 poskladané do harmoniky na šírku 1-2 cm, perá
Cieľ: poskytnutie spätnej väzby. Každý hráč dostane jednu harmoniku z papiera. Na prvý záhyb si každý napíše svoje meno a posunie v kolečku papier susedovi po pravej ruke - ten napíše pre neho odkaz, prianie, čo si na danom človeku najviac váži, čo sa mu na ňom najviac páči, preloží papier a posunie zase ďalšiemu, až kým sa všetci v kolečku nevystriedajú a papier s odkazmi sa vráti k svojmu majiteľovi. Každý si potichu prečíta svoje odkazy, ak chce môže nahlas vyjadriť svoje pocity, prečítať nejaký odkaz a darček si vezme domov na pamiatku.

  •  Odovzdávanie správy

Pomôcky: krátka správa z tlače zameraná na viac konkrétnych faktov
Cieľ: poukázanie na to, ako dochádza vo verbálnej ústnej komunikácii dezinformáciám  skresľovaniu pri odovzdávaní informácií
             Hráči odídu za dvere, v miestnosti zostane len jeden hráč, ktorému prečíta vedúci krátku správu z  novín. Má si ju                dobre zapamätať a predniesť ju ďalšiemu hráčovi, ktorého zavoláme do miestnosti - hra pokračuje, kým sa všetci               nevystriedajú. Na záver sa nahlas prečíta pôvodná správa z novín.

Hry na neverbálnu komunikáciu:
  • Pantoníma
Jej cieľom je vymyslieť nejakú frázu ale ten čo ukazuje nemôže hovoriť len ukazovať.

napr. telefónne číslo popísať rukami tak aby to uhádol niekto a kto uhádne ten vymýšľa a povie kto ukazuje, ale neháda.







Verbal and nonverbal communication 
If we want to know what is it verbal and nonverbal communication, we must first know what is ti communication

Communication - the term came from the word communis - common, or is from communicate

communication is part of everyday life through which we have ability communicate, create emocional realitions.

Comunication and its functions

comunication - definition: it is social interaction throught which consciously or unconsciously transmit the information of every day life 

Types of communication:
  1. Verbal
  2. Nonverbal
  3. Direct
  4. Indirect 

functions of communication:

  1. Information function - it provides information to individuals or groups to dicede and act
  2. Motivation function - it is motivate to goal completion
  3. Control function -supervises the activities of the group
  4. Emocional funciton - satisfaction and dissatisfaction of each group
Verbal and nonverbal communication



Can be: 
  1.  Oral - thats interview 
  2. Writing - thats letter, email
How is verbal communication?

Verbal aspects of communication arises in addition to the non-verbal response to the need to name, rather define, improve communication between individuals. in normally communication between individuals, which was triggered by the brain. It does not exist without join with nonverbal of aspect communication, only its form of communication between inanimate objects (such as programmatically between computers)

Scale of vocalubary depends on aged, education, temperament, sex and working function for example.  Choice of words and ability of communication it related to the topic, situation and characteristics of interlocutors. Communication can take place as dialogue (between two individuals), in small social group (debate, inteview, discusion, consucation), to big social group (oration), or like as soliloquy (myself). To supplementary means of expression of speech is intensity, pitch and tone of voice, bugs, but also the quality of speech.


how is non-verbal communication ?

It includes all sings, which are non-word

Non-verbal communication accepted verbal speech or its contradicts. It compelete athmosfere and  our personal realitionship to content of the context and so added to our person. With correct using our skill non-verbal communicate we can influence acceptance, reaction and effect of our message to another person. If we will learn from behavior read information which sending recipient non-verbal, we can on it react and understand it. Person must understand like as andjuct of communication.
(in bad understanding can be to problems with haptics, expressions, posturics or gesture)



  1. Haptics - is comunication with touch
  2. Expressions - is communication with facial expressions
  3. Posturics - is communication with attitude
  4. Gestures - is communication with gests


Dejepis

Čo je to a v čom nám pomáha, práve o tom bude dnešní článok, ktorý si môžete prečítať práve teraz a vedieť viac zaujímať sa o záľuby a budov...