tento článok je určený pre stredoškolské a vysokoškolské štúdium, ale môže si ho prečítať kotokoľvek
kvalitu ako takú je problém vysvetliť alebo nejako zadefinovať, poznáme rôzne definície, ktoré záležia od toho v ktorej oblasti sa vyskytujú.
pochádza z anglického slova quality ktoré ma v slovníku dva významy
čo je to kvalita, poznáme 2 také hľadiská
pomocou slovníka zadefinujeme kvalitu ako:
- stupeň, miera (najmä vysoký stupeň) dobroty, hodnoty a ceny
- niečo typické čo odlišuje človeka a vec
ale poznáme ešte jedno delenie podľa OECD zameranej na kvalitu školy a tam rozoznávajú 2 také definície kvality:
- vlastnosť, charakteristická črta niečoho - ide o deskriptívny, opisný pojem
- miera dokonalosti alebo relatívneho dobra, relatívnej hodnoty niečoho - ide o normatívny pojem
normatívny pojem - norma - je to súhrn pravidiel správania, ktorý definuje to ako sa má jedinec v určitej situácií správať
Kvalita je to pojem ktorý vymedzuje nejakú škálu umožňujúcej rozlíšenie dobrého od zlého, dokonalého od nedokonalého a pod.
Kvalita bola spojená najčastejšie s výrobkami potom aj so službami. Posudzovanie určitého výrobku závisí najmä od toho, z akého hľadiska sa na to pozeráme, z hľadiska určeného pre zákazníka je každý individuálny tak ako človek samotný. V človeku spočinula nejaká predstava určitého výrobku ako je napríklad auto: jeden zákazník chce auto s nízkou spotrebou a druhý chce auto s nízkou cenou, a preto musí predajca týchto služieb a tovarov uspokojiť túžbu zákazníka, aby aj na zákazníkovej strane s pohľady kvality bolo všetko v poriadku.
Tu nastáva problém a ten problém sa dá vyriešiť len pomocou dotazníka aby majiteľ danej firmy vedel čo vyrábať.
Technologická a technokratická definícia kvality
Technologická kvalita - je to kvalita, na základe ktorej kvalita výrobku závisí od technickej dokumentácie, a či pri výrobe boli dodržané podpísané technologické postupy
Technokratická kvalita - je to kvalita, pri ktorej je zvýšená alebo maximálna účasť technickej a vedeckej inteligencie
Kvalita = pomenovanie a jej znaky
Podľa normy STN EN ISO 9000: 2006 je kvalita definovaná takto: kvalita je stupeň, ako sú splnené potreby a očakávania zákazníka.
je to miera a súbor vlastných charakteristík spĺňajúc požiadavky.
kvalita - je celkový súhrn znakov, entít, ktoré ovplyvňujú schopnosť uspokojovať vopred stanovené alebo predpokladané potreby
Schopnosť entity uspokojovať potreby je odvodená od úrovne jej znakov, kvality, ktoré môžu byť:
- kvantitatívne - je to všetko čo je meratelné (rozmer, výkon, výška ...). Zisťujú sa meraním (napr. vážením, didaktickými testami, meraním ...).
- kvalitatívne - pri tomto nie je možné určiť ich číselnú hodnotu (nemožno ich zmerať) ale pre zákazníkov môžu byť rozhodujúce napr. chuť, vôňa, spotreba, komunikácia, schopnosť vzdelaných ľudí o danom produkte a pod.
systém - množina vzájomne prieviazaných alebo vzájomne súvisiacich prvkov, ktoré vytvárajú určitý celok (organizácia, podnik, škola)
čo je to ten systém ani ja by som to určite nepochopil z tejto poučky pretože je to príliš odborné a normálnemu laikovy to nedáva zmysel
systém - je to určitý životný cyklus, ktorý koná pravidelné kroky za splnením určitého cieľa
napr. školský systém - má plány na to aby naučilo všetkých ludí bezohľadu na vek, pohlavie a rasu určité vedomosti aby použili v praxi
Poznámka k učeniu: keď nerozumieme nejaký pojem alebo sa ho nedokážeme naučiť tak potrebujeme jednu vec o ktorej budem tiež písať v nasledujúcich príspevkov aby ste pochopili, ako sa naučiť jednotlivé poučky a akými postupmi sa to naučiť, jeden z postupou je vysvetlený napr tu, že použijeme ho v praxi a pomocou toho si to vysvetlíme otázkami:
1. Čo je to školský systém?
2. Ako vieme odlíšiť školský systém od iných pojmov?
3. Aké kroky vykonáva?
odpovieme si:
1. je to určitý životný cyklus (pravidelne sa opakuje), ktorý koná pravidelne kroky za splnením určitého cieľu.
2. že koná pravidelné kroky ku určitému cieľu
3. vykonáva kroky za splnenie cieľu
Manažérstvo - kooridinované čnnosti zamerané na usmerňovanie a riadenie určitého celku (organizácie, podniku).
Manažérstvo kvality - koordinované činnosti zamerané na riadenie organizácie (podniku) v oblasti kvality.
MK spočíva v plnení alebo neplnení týchto činností:
- Plánovanie kvality
- Riadenie kvality
- Zabezpečovanie kvality
- Zlepšovanie kvality
Systém manažerstva kvality - skúste si to vysvetliť sami, poznáte čo je systém a manažérstvo kvality.
v súvislosti s týmito pojmami poznáme aj ine ako sú:
- vodcovstvo - je spôsobilosť vytvoriť nejakú výziu a motivuje ostatných realizovať túto výziu až s nadšením
- manažér - je spôsobilosť organizovať víziu ktorú vytvorí vodca a manažér ju následne určuje kto bude túto víziu plniť ako prvý
- vedenie - je súhrn postupov ako sa má daná činnosť vykonať
rozdiel medzi vodcom a manažérom na príkladoch:
vodca = hlava na myslenie, srdce na myslenie
manažér = svaly len na okrasu
napr. ľudia sa prechádzajú lesom a stratili sa a tu si vysvetlíme ako sa kto zachová:
- vodca - vylezie na strom a zvolá smerom doprava asi ešte 3 kilometre a tam je dom
- manažér - idú na konci skupiny a určujú kto vylezie na strom ako prvý
história pojmu kvality
zdroje: odborná literatúra: Ivan Turek - Škola a kvalita